Assalamua'laikum dan Salam Sejahtera.
MAKYUNG
SEJARAH MAKYUNG
Makyung berasal dari Patani iaitu sebuah Kerajaan Melayu Lama-Hikayat Patani. Makyung tersebar luas di Sememnanjung Malaysia, Medan, dan Kepulauan Riau di Indonesia. Oleh kerana ia diwarisi secara lisan dikalangan kampung, usia sebenar Makyung tidak dapat dipastikan. Bagaimanapun, fakta yang ia bebas daripada pengaruh-pengaruh luar menunjukkan ia sekurang-kurangnya berusia 800 tahun dan hampir pasti lebih awal lagi. Menurut Hikayat Patani, Makyung dibawa ke negeri Kelantan lebih 200 tahun dahulu. Dari situ ia berkembang ke negeri Kedah dan negeri-negeri lain.
Makyung berasal daripada perkataan Mak Hiang yang membawa maksud semangat padi. Ia merupakan persembahan dramatari tradisional Melayu Kelantan yang menggabungkan elemen seni tari, seni suara, lakon, lawak dan muzik. Menurut catatan awal Peter Florist, seorang pedagang Eropah pernah menyaksikan kesenian ini di istana Raja Perempuan Patani pada tahun 1613.
Di Kelantan, kesenian ini ditemui di istana semasa pemerintahan Sultan Mohamad IV iaitu pada tahun 1900 hingga 1920, dan kemudiannya Sultan Ismail. Teater tradisional ini seterusnya dihidupkan kembali oleh Tengku Zainal Ghaffar II yang dikenali sebagai Tengku Temenggong. Baginda bertanggungjawab ke atas sistem latihan, muzik Makyung serta kostum Makyung turut diperhalusi secara sistematik. Kemudian, Makyung telah bertukar dari Tradisi Istana ke Tradisi Rakyat (Folk Theater). Pada tahun 1969, beberapa orang tokoh budaya dan pembesar di negeri Kelantan berusaha untuk mengekalkan warisan ini dan usaha itu telah terbukti apabila Makyung lagi bernafas hingga ke hari ini.
PERSEMBAHAN MAKYUNG
1. Tujuan Ritual
Bagi tujuan ritual atau upacara pemujaan roh-roh. Ianya dipersembahkan melalui Main Puteri yang bertujuan untuk mengubati penyakit. Persembahan ini adalah sebagai 'sembah guru' iaitu meminta' sesuatu'. Pada permulaan persembahan Makyung, seorang bomoh bertindak sebagai 'Syaman' atau orang perantaraan akan hadir. Persembahan ini tidak mempunyai pentas. Aras panggungnya sama dengan aras tanah.
2. Tujuan Persembahan
Bagi tujuan persembahan pula, ia juga tidak memerlukan pentas. Lantai panggungnya didirikan beberapa kaki dari tanah dan dipersembahkan secara terbuka. Penonton akan duduk di tiga sisi panggung, sisi yang ke empat dikhaskan bagi pelakon dan pemuzik dari pemain rebab, gendang kepala dua dan tetawak. Persembahan ini juga dikenali sebagai 'Theater In The Round' kerana penonton boleh duduk di sekeliling panggung untuk menyaksikannya.
Kedudukan pentas, penonton, pelakon, dan pemuzik Makyung
Cerita Makyung
Cerita asal Makyung adalah bertajuk Dewa Muda yang diambil dari sebuah cerita rakyat. Terdapat kira-kira 11 buah cerita dan 30 buah lagu repertoire. Cerita dipersembahkan melalui dialog, nyanyian, tarian, dan diiringi muzik vokal dan instrumental.
Watak-watak Makyung
1. Pakyung - Sebagai Raja atau pemerintah dan menjadi tulang belakang cerita Makyung
6. Dayang - Terdiri daripada gadis-gadis manja yang juga bertindak sebagai penari atau pengiring Makyung atau Puteri Makyung.
7. Tok Wak - Sebagai ahli nujum
Selain daripada watak-watak di atas, watak-watak jahat tidak ketinggalan, seperti raja jin dan sebagainya yang merupakan pihak lawan kepada watak-watak baik di atas. Pada abad ke-20, peranan utama di dalam Makyung telah dipegang oleh wanita.
Watak Pakyung dalam Teater Makyung
http://www.dikirbarat.net/forum/gendang/dewa-dewa
Lagu dan Mode Lagu Makyung
Mengadap Rebab
Mengadap Rebab merupakan sebuah lagu terpanjang yang mengiringi tarian pembukaan di dalam persembahan Makyung. Ianya menjadi simbol penghormatan kepada rebab dan semangat Makyung. Nyanyian mengadap rebab dengan penyanyi utamanya menjadi suara latar dan diikuti oleh para penari yang lain. Segala gerak jari, gelengan kepala dan jelingan mata serta segala kelembutan para penarinya akan terserlah dalam kedudukan yang tersusun. Dalam mengadap rebab, nyanyiannya akan diiringi oleh rebab selaku alat paling utama, serta gendang ibu dan anak dan gong.
Mode lagu : Semua pelakon memberi hormat kepada alat muzik rebab.
Kijang Mas / Timang Welu
Lagu ini digunakan dalam beberapa keadaan, selalunya dimainkan sebagai lagu instrumental semasa selingan sebelum permulaan persembahan Makyung. Lagu ini dinyanyikan oleh Pakyung dan Makyung untuk menceritakan sesuatu pada korus.
Mode lagu : Pergerakkan berjalan
Sindong
Sama seperti lagu Kijang Mas, ia juga dinyanyikan oleh Pakyung apabila mahu memberikan arahan kepada pengasuh atau jong dongdang. Selain itu ia juga dinyanyikan oleh pangasuh tua.
Sedayong
Banyak variasi lagu sedayong, Sedayong Pakyung dinyanyikan oleh Pakyung, begitu juga dengan Sedayung Makyung oleh Makyung, Sedayung Peran dan Sedayung Tonggek dinyanyikan oleh pengasuh. Lagu ini berfungsi sebagai lagu pendedahan untuk memaklumkan sesuatu kepada peran atau penonton.Mode lagu : Kuasa luar biasa bersifat sakti (mengubah atau menjelma rupa)
Empat variasi lagu barat ialah Barat Anjur, Kisah Barat, Barat Cepat dan Gunung Barat. Barat anjur selalunya dinyanyikan oleh watak-watak utama apabila mereka masuk kali pertama untuk memperkenalkan diri atau mengumumkan sesuatu kejadiaan seperti memanggil untuk berkumpul bagi penutup cerita, masuk semula ke pentas dan semasa dalam perjalanan. Barat cepat sering dinyanyikan dalam makyung bagi menandakan pertukaran tempat atau penghabisan tiap-tiap adegan. Kisah barat dan gunung barat merupakan lagu pendedahan (expository pieces).
Mengulek
Permaisuri atau Makyung menyanyikan lagu ini apabila bermain-main dengan inang inang atau juga digunakan sebagai lagu untuk timang-timang anak atau juga semasa mengulek seseorang waktu tidur.
Mengambo
Ia dinyanyikan oleh Pakyung, Makyung atau watak-watak utama dipertengahan cerita dalam adegan sedih apabila hendak meluahkan perasaan pilu.
http://www.budiey.com/teater-tradisional-makyung/
ALAT MUZIK MAKYUNG
Rebab
Rebab adalah sebatang kayu yang tebal tanpa 'fret' (seperti yang terdapat pada gitar) yang berfungsi sebagai leher. Bahagian paling bawah dipanggil 'kaki' dan bahagian paling atas dipanggil 'kecopong' (bermotif pucuk rebung). Tiga utas tali logam, ditarik dari kekuda yang dipanggil 'pacat' terus ke 'pemulas' bagi tujuan penalaan. Laras talaan jeda perfek ke-4 dan ke-5. Open string ditala mengikut jarak vokal penyanyi. Tali digesek menggunakan tali nilon atau tangsi (dahulu menggunakan sabut kelapa).
FORM ATAU BENTUK
IRAMA
MELODI
Dipersembahkan oleh seorang penyanyi dan alat muzik rebab. Melodinya berhias dan kompleks.
TEKSTUR
Persembahan Kompang Semasa Mengiringi Pengantin
SEJARAH KOMPANG
http://ms.wikipedia.org/wiki/Kompang
Adab Permainan Kompang
Semasa bermain kompang, adab amatlah dititik beratkan terutamanya adab di dalam berpakaian. Selain itu, semasa bermain kompang, kita juga tidak boleh melentangkang kompang (meletakkan kompang dalam keadaan yang terbalik atau meletakkan arah kulit kompang ke lantai). Bukan itu sahaja, tindakan melambung kompang juga tidak boleh dilakukan.
ALAT MUZIK KOMPANG
Bahagian kompang yang penting:-
PEMBUATAN ALAT MUZIK KOMPANG
Bahan-bahan asas : Memerlukan kayu, kulit kambing betina, dan paku.
Cara-cara:
1. Dari sumber kayu yang besar, potong kayu menjadi bentuk segi empat.
2. Mengikut saiz dan bentuk kompang yang dikehendaki, potong kayu menjadi bentuk bulat menggunakan mesin khas.
3. Setelah menjadi bulat, perlu larik menggunakan mesin melarik kompang dan besi anggit. Melarik adalah proses membentuk balu atau kerangka kompang.
4. Balo atau kerangka kompang yang telah siap dilarik.
5. Melilit balo atau kerangka kompang.
6. Proses memasang kulit kambing pada balo kompang. Kulit kambing perlulah direndam terlebih dahulu dan diletakkan di atas besi khas.
7. Setelah proses di atas siap, perlu jemur sehingga betul-betul kering.
8. Kompang yang telah siap.
1. 2.
3. 4.
5. 6.
Fungsi Kompang
Persembahan kompang mempunyai pelbagai fungsi dan peranan. Pada asasnya, ia bertujuan untuk memeriahkan sesuatu majlis. Permainan kompang juga mengalami sedikit perubahan dari semasa ke semasa.
1. Mengiringi aktiviti vokal seperti nyanyian solo atau secara ensembel seperti nasyid dan marhaban.
2. Mengarak pengantin, kanak-kanak berkhatan, khatam Al-Quran, dan acara rasmi yang melibatkan pembesar.
3. Menjadi elemen permainan ensembel seperti orkestra, lagu berbentuk etnik kreatif, caklempong pacik dan juga gamelan.
4. Untuk merangsang semangat pasukan yang bertanding serta membuat gimik sorakan.
5. Pertandingan seperti paluan kompang dan kompang formasi.
Jenis dan Saiz Kompang
Teknik Bermain Kompang
Kompang boleh dimainkan dengan pelbagai cara samada secara duduk, berdiri, atau berjalan. Kompang dimainkan dalam kumpulan dengan cara memukul atau mengetuk kulit dengan tangan atau jari. Sebelah tangan digunakan untuk memegang kompang dan sebelah tangan lagi digunakan unutk memukul kompang. Bagi menghasilkan bunyi 'bung', pemain perlu merapatkan jari dan memukul pada sisi kompang. Manakala bagi mendapatkan bunyi 'pak', jari pemain perlulah rapat semasa memkul kompang dan pukulan mestilah mengena pada bahagian tengah kompang.
Jenis Pukulan/Paluan
1. Kumpulan Melalu memainkan rentak asas.
2. Kumpulan Menyilang memainkan rentak silihan (up beat) kepada pukulan Melalu.
3. Kumpulan Meningkah menjadi penghias rentak yang dimainkan paluan antara kumpulan Melalu dan Menyilang.
Setiap persembahan kompang terdiri dari tiga bahagian pukulan iaitu:-
1. Pukulan ‘Mula’ untuk memainkan sesebuah lagu
2. Pukulan lagu
3. Pukulan ‘Mati’ untuk mengakhiri sesebuah lagu.
Kompang dalam simpanan seharusnya dikendurkan permukaannya. Sebelum memulakan permainan kompang, permukaannya perlu ditegangkan dengan sedak. Kompang yang basah seharusnya dijemur sehingga kering supaya tahan lebih lama.
Semasa dalam simpanan juga, kompang perlu diletakkan dengan berkeadaan muka kompang bertindan dengan permukaan lain dan disusun di rak atau almari yang sesuai. Ini untuk mengelakkan kerosakan muka kompang apabila ditindani oleh baluh kompang.
Penalaan Kompang
Tujuan penalaan kompang dilakukan adalah untuk meninggikan ton bunyi kompang dan menegangkan permukaannya dengan menggunakan sedak. Sedak boleh dibuat daripada rotan atau wayar plastik. Sedak ditolak dengan kayu sedak di sekeliling bahagian dalam antara baluh dan belulang kompang.
RENTAK
1. Inang Asas
2. Masri Asas
3. Asli Asas
2. Masri Asas
3. Asli Asas
Sebelum saya mengakhiri entri pada kali ini, ingin saya berkongsi dengan kawan-kawan semua berkenaan satu keratan akhbar
berkaitan Makyung.
Persoalannya, 'Bolehkah Makyung Pupus?' Apa pendapat anda?
Jumpa lagi pada entri yang akan datang. Sekian, terima kasih.