Friday, August 13, 2010

MINGGU 5: JURNAL REFLEKSI



Assalamua'laikum dan salam sejahtera.Bertemu lagi kita dalam bulan yang penuh keberkatan ini. Entri pada kali (minggu ke-5) ini adalah refleksi yang berkisar tentang gamelan dan caklempong. Sebelum saya menghuraikan berkenaan gamelan dan cakempong, ingin saya berkongsi dengan para pembaca tentang perjalanan kuliah pada minggu ini. Kuliah pada minggu ini bermula agak lancar tetapi, kami pelajar Muzik dari semester lima masuk agak lewat kerana menghadiri sesi fotografi yang diadakan di hadapan SITC. Jadi, kami agak ketinggalan sedikit berbanding yang lain tentang pengenalan gamelan. itu, ianya tidak mematahkan semangat kami untuk meneruskan kuliah ini. Untuk pengetahuan semua, kami sudah mengikuti subjek gamelan dan caklempong pada semester dua dan tiga. Ini sedikit sebanyak menjadi satu 'advantage' kepada kami, semester lima. Walaupun sudah mengikuti subjek ini, kami masih lagi kurang diberi pendedahan berkaitan muzik ini kerana subjek tersebut lebih kepada praktikal sahaja. Di harap, En. Amran dan kawan-kawan yang lain dapat berkongsi pengetahuan berkaitan tajuk yang dipelajari pada minggu ini.

Pada minggu ini, kami diberi penerangan tentang dua alat muzik tradisional Malaysia iaitu Gamelan dan Caklempong. Semasa kami masuk ke dalam kelas, tayangan video Gamelan Bali dipaparkan. Penerangan dimulakan dengan Gamelan yang merangkumi tiga aspek penting iaitu:-



Gamelan adalah berasal dari bahasa Jawa iaitu 'gamel' yang membawa maksud tabuh atau pukul. Ianya bertepatan dengan kategori alat-alat muzik gamelan iaitu di bawah golongan atau perkusi. Ianya perlu dibunyikan denan cara ditabuh ataupun memukulnya. Alat muzik gamelan juga diperbuat daripada perunggu dan kayu serta dari besi dan juga buluh. Perunggu adalah campuran daripada tembaga merah dan timah putih. Dari segi peralatannya pula, ianya mempunyai pelarasan yang telah ditetapkan atau fixed tuning.

Seperti yang kita sedia maklum, permainan muzik gamelan ini dimainkan atau dilakukan secara ensembel atau berkumpulan dan ianya boleh dipersembahkan secara tersendiri. Alat gamelan yang pertama dicipta ialah gong (wujud semenjak Tamadun Melayu 1). Kemudian, alat-alat lain juga wujud mengikut peredaran zaman. Di awal tahun tamadun Melayu, alat gong menjadi sangat penting sebagai tanda untuk memulakan sesuatu upacara dan untuk menandakan sesuatu peristiwa berlaku. Berlainan pula pada zaman Pemerintahan Kerajaan Demak di Jawa. Di mana, pada masa itu gamelan telah digunakan untuk tujuan berdakwah oleh ahli sunan (kiai). Tetapi kini, gamelan telah dikenali di seluruh pelusuk dunia sebagai sebuah muzik etnik yang unik yang memiliki keistimewaan yang tersendiri. Sebenarnya, gamelan ini ada di beberapa buah negara lain juga. Ianya dipercayai berasal dari Indonesia dan ada juga alat gamelan yang serupa di negara lain seperti Filipina, Thailand, Cambodia, dan sebahagian Vietnam, selain di negara sendiri iaitu di Kulintangan (Sabah), Sarawak, di negara Brunei, Mindanao, dan Celebes. Mungkin terdapat perbezaan pada namanya mengikut sesuatu tempat di mana ianya berada tetapi bentuk alatan dan susunannya adalah sama. Terdapat beberapa jenis gamelan di seluh dunia termasuklah Gamelan Melayu, Gamelan Jawa, Gamelan Bali, Gamelan Sunda, Gamelan Banyuwangi, Gambang Keromong, dan Gamelan Amerika.


JENIS-JENIS GAMELAN

Gamelan Melayu - Sejarah

Gamelan Melayu adalah dari kategori Muzik Bentuk Tarian Utama. Sedikit sejarah mengenai Gamelan Melayu, ianya mula diperkenalkan di negeri Pahang pada zaman pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah. Ia mula diminati oleh Tengku Ampuan iaitu Wan Fatimah sebagai isteri pertama sultan dan diikuti isteri kedua baginda iaitu Che Zubedah. Seterusnya, gamelan ini telah dibawa ke Terengganu setelah puteri mereka, Tengku Ampuan Mariam melangsungkan perkahwinan dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah pada 1913. Apabila baginda sultan mangkat pada 1914, isteri kedua baginda pun meninggakan Pahang untuk tinggal bersama puterinya di Terengganu. Oleh kerana puterinya sangat meminati gamelan, gamelan di bawah jagaannya di Pahang telah di bawa ke Istana Terengganu dan telah melatih pemuda-pemudi di sana untuk bermain dan menari gamelan. Berbagai-bagai lagu dan tarian telah dicipta antaranya Lambang Sari, Geliung, Ketam Renjong, Togok, Gagak Seteru, Lancang Kuning, dan sebagainya. Bukan itu sahaja, Tengku Ampuan Mariam juga ada menulis sebuah manuskrip mengenai Joget Gamelan manakala Sultan Sulaiman pula bertanggungjawab menukar nama 'Joget Pahang' kepada 'Joget Gamelan Terengganu'. Walaubagaimanapun, langit tidak selalunya cerah. Gamelan Terengganu mula mengalami kejatuhan pada zaman penaklukan Jepun (1941). Setelah suaminya, Sultan Sulaiman mangkat (1942), Tengku Ampuan Mariam berpindah ke Istana Kolam bersama penari dan set gamelan. Pada 1973, kerajaan Pahang dan Terengganu pula melakukan tawar-menawar menawar mengenai hak milik set gamelan tersebut. Setelah itu, set gamelan tersebut telah dianugerahkan kepada Muzium Pahang di Pekan dan telah dipamerkan. Kini, set Gamelan Melayu tersebut telah disimpan di Muzium Tokoh, Kuantan, Pahang.








ALAT-ALAT MUZIK GAMELAN MELAYU




Sebahagian besar alat-alat dalam Gamelan Melayu adalah alat-alat idiofon itu yang diketuk untuk mengeluarkan bunyi. Alat-alat ini diperbuat daripada gangsa yang berbentuk seperti mangkuk dan berpencu serta mellophones(alat muzik tiupan dalam keluarga brass. Ada juga alat membranofon seperti gendang dua muka. Ensembel Gamelan Melayu terdiri daripada 7 alat utama:-

Bonang

Juga dikenali sebagai Keromong. Ia adalah gong yang bersaiz kecil, diperbuat daripada 'perunggu'. Alat ini memainkan melodi utamadan ianya mengandungi 2 oktaf yang berlaras 'anhemitomik pentatonik'. Jika dilihat secara fizikalnya, alat ini mempunyai bentuk seperti kendi dan sifat bunyinya "dengung".


Gambang

Ianya terdiri daripada bilah-bilah kayu yang disusun mengikut pic yang diatur diatas kotak kayu yang berfungsi sebagi Kotak Gema (resonator). Jika dilihat, ianya seakan sama dengan bentuk marimba ataupun xylophone. Ada juga yang diperbuat daripada buluh dan kayu nibong yang dikatakan dapat menghasilkan suara atau bunyi yang lebih mantap. Ia mengandungi beberapa oktaf yang dijadikan sebagai alat melodi. Ia diketuk menggunakan 2 bilah alat pemukul khas bagi menghasilkan bunyi. Gambang mempunyai sehingga 3 oktaf.


Saron Peking


Dikenali juga sebagai saron penerus. Sebagai alat melodi yang menggandakan melodi pokok.Dalam permainan ini teknik perdam dan cincang sering digunakan dan mampu menghasilkan suara yang lantang dan nyaring. Alat pemukul diperbuat daripada tanduk kerbau. Saron pekin berperanan sebagai alat yang membawa melodi pokok dan cincang. Alat pemukul yang digunakan diperbuat dari jenis kayu yang lembut.


Kenong

Sama seperti bonang dan yang lain, ianya diperbuat daripada perunggu. Kenong terdiri daripada satu set yang mengandungi tiga gong yang dilaraskan dalam pic 1,5,6 (dalam sistem nada). Pencunya diketuk dengan menggunakan pemalu kayu yang dibalut dengan kain yang tebal dihujungnya. Kenong berfungsi sebagai penanda masa. Kenong juga sejenis alat yang diapungkan bagi mengeluarkan bunyi gema.


Gendang


Peranan gendang sebagai peyokong irama adalah merupakan sejenis gendang dua muka. Ia dipukul dengan kedua belah tangan dan mampu menghasilkan suara mnemonik asas seperti 'dum' pada permukaan besar dan mnemonik 'tak' pada permukaan kecil.





Gong


Terdiri daripada pelbagai saiz yang menghasilkan pic yang berbeza dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Sesetengah pemain gamelan hanya menggunakan 2 jenis gong sahaja iaitu gong suwukan dan gong ageng (juga dipanggil gong agung). Saiz gong ini agak kecil jika dibandingkan dengan gong ageng gamelan Jawa. Fungsi gong ageng mempunyai register (not/pic) yang paling rendah, menentukan pusingan bentuk iaitu musical foam. Manakala fungsi gong suwukan pula adalah penanda masa yang mempunyai register rendah.


Sistem Talaan Dalam Gamelan Melayu



Mengandungi pic 6, 1, 2, 3, 5, 6, dan 1.


Video-video Gamelan Melayu

Video 1 : Togok
Video 2 : Timang Burung dan Ketam Renjong



Video 1 : Togok




Video 2 : Timang Burung dan Ketam Renjong



Gamelan Jawa - Sejarah

Gamelan Jawa adalah dari kategori Muzik Bentuk Tarian Utama. Definisi terkini bagi Gamelan ialah sebuah persembahan orkestra yang didominasikan alat muzik gangsa iaitu alat muzik kordofon, erofon dan membranofon berserta penyanyi perempuan dan lelaki. Muzik gamelan ini berasal dari Pulau Jawa Tengah dan dibawa oleh orang-orang Jawa ketika penjajahan orang-orang Eropah. Kesenian muzik Gamelan Jawa merangkumi tarian, wayang kulit purwa dan kuda kepang. Di bahagian Selatan Semenanjung Malaysia pula, terdapat pelbagai bentuk tarian dan wayang Jawa yang masih dipersembahkan dengan iringan Gamelan Jawa. Bukan itu sahaja, muzik Gamelan Jawa juga mengiringi tarian seperti Tarian Kifrah, Serimpi Lilin, Kupu-kupu dan Cakil. Alat-alat gamelan pula didapati digunakan bagi tujuan mengiringi Riog, Barungan dan Kuda Kepang.




Tarian Serimpi




Tarian Cakil




Manuskrip Tarian Gamelan

Muzik Gamelan Jawa juga biasanya dipersembahkan di majlis-majlis perkahwinan, berkhatan dan sebagainya. Gamelan jenis ini boleh didapati di Johor, Selangor dan Wilayah Persekutuan. Muzik Gamelan Jawa memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan rakyat iaitu sebagai permainan rakyat dan bukannya terhad untuk persembahan istana sahaja.



Pemuzik Gamelan Jawa Dalam Sebuah Majlis Perkahwinan

Bilangan set alat Gamelan Jawa adalah lebih banyak jika dibandingkan dengan set alat Gamelan Melayu. Permainan dan persembahannya juga lebih kompleks. Set alat Gamelan Jawa memgandungi 9 alat iaitu gendang (ketipung, jiblon, bem), bonang/keromong, demung, saron barung, saron penerus/pekin, gambang, kenong, kempol dan gong.


ALAT MUZIK GAMELAN JAWA

Gamelan Jawa menggunakan empat cara penalaan, iaitu dengan cara slendro, pelog, degung (biasanya digunakan di daerah Sunda atau Jawa Barat), dan madenda (juga dikenali sebagai diatonik), sama seperti skala minor asli yang banyak dipakai di Eropah.
  • Slendro memiliki 5 nada per oktaf, iaitu : 1 2 3 5 6 [C- D E+ G ] - perbezaan jeda yang kecil sahaja
  • Pelog memiliki nada per oktaf, iaitu : 1 2 3 4 5 6 7 [C+ D E- F# G# A B] - perbezaan jeda yang besar


Skel Pelog

Perbezaan Gamelan Melayu/Terengganu dan Jawa





Persamaan Gamelan Melayu/Terengganu dan Jawa

1. Gong
- Mengeluarkan pic paling rendah dan dimainkan pada akhir frasa lagu untuk menandakan satu pusingan lengkap lagu

2. Kenong
- Dimainkan pada detik keempat setiap gatra

3. Gendang / Khendang
- Dimainkan untuk mrngawal tempo lagu dan dipukul menggunakan dua tapak tangan

4. Gambang
- Memainkan melodi lagu dengan cara mengetuk notasi satu oktaf. Contohnya 1 dan i, 2 dan 2' secara berganda, contohnya 2/2', 3/3'. Gambang biasanya meminkan not kuaver.


Notasi Gamelan

Gamelan pada awalnya dimainkan tanpa menggunakan notasi kerana ianya dikira tidak penting dan lagu lama tidak pula dicatat. Di awal perkembangan muzik Gamelan, ramai yang mempelajari muzik Gamelan secara tidak formal sahaja iaitu melalui pendengaran yang dimulakan dengan lagu yang mudah dan beransur kepada yang lebih kompleks. Seterusnya, pada abad ke-19, sistem nombor diperkenalkan bagi memudahkan pemuzik memainkan repetoire atau lagu yang telah banyak berkembang. Sistem menggunakan nombor ini dikenali sebagai Sistem Kepatihan dan ianya kekal digunakan sehingga sekarang. Untuk pengetahuan semua, dalam subjek Gamelan yang telah kami ambil pada semester 2 yang lalu juga menggunakan Sistem Kepatihan ini.



Notasi dan skel Caklempong



Notasi lagu Timang Burung


TEKSTUR GAMELAN


Muzik Gamelan bertekstur polifoni yang bermaksud gubahan yang mempunyai banyak lapisan suara. Bentuk muziknya yang berulang-ulang menampakkan ciri-ciri muzik ini. Setiap frasa yang diulang muziknya dan bergerak dalam bentuk bulatan. Permainan gamelan memerlukan kemahiran muzikal secara teknikal, perasaan peka kepada tekstur keseluruhan serta kerjasama dan hubungan yang baik di antara setiap alat atau pemain.


Setelah penerangan berkaitan Gamelan berlalu, kuliah diteruskan lagi dengan penerangan yang seterusnya iaitu Caklempong. Di bawah tajuk ini merangkuli 3 aspek penting iaitu: -



CAKLEMPONG


Caklempong juga dikenali sebagai telempong, tak lempong, dan talempong. Ianya boleh didapati di Daerah Lenggeng, Kuala Pilah, dan Jelebu, Negeri Sembilan. Persembahan Caklempong adalah mengiringi nyanyia, tarian lilin, pencak silat, majlis perkahwinan, dan majlis keramaian selain dalam drama tarian randai. Caklempong mula berkembang di kalangan masyarakat Melayu berketurunan Minangkabau di Negeri Sembilan.


SEJARAH CAKLEMPONG

Secara ringkas berkenaan sejarah Caklempong. Muzik tradisional caklempong dikatakan telah dibawa ke Tanah Melayu oleh masyarakat Minangkabau dari Sumatera Barat yang menetap di Negeri Sembilan seawal kurun ke-14. Masyarakat Minangkabau memanggil caklempong sebagai talempong. Di dalam tradisi terdahulu, selain daripada tujuan untuk berhibur,caklempong turut memainkan peranan penting di dalam kehidupan seharian masyarakat Minang seperti menyatupadukan penduduk setempat. Caklempong dimainkan semasa upacara pertabalan Sultan.

Kini, muzik caklempong telah diterima baik oleh masyarakat majmuk di Malaysia sebagai
muzik warisan bangsa milik semua dan bukannya tertumpu kepada Negeri Sembilan sahaja. Muzik caklempong juga telah diajar di sekolah-sekolah dan Institusi Pengajian bagi tujuan mengekalkan warisan ini agar ianya tidak hilang begitu sahaja. Caklempong tergolong di dalam kumpulan Idiofon (Idiophone)iaitu kategori alat muzik yang dibuat daripada bahan logam, kayu, buluh dan tempurung. Ianya dimainkan dengan cara memukul, menghentak, menggoncang dan mengetuk. Antara alat muzik yang termasuk dalam klasifikasi ini ialah gong, saron, bonang, kenong, angklung, gambang, kertuk dan lain-lain. Selain caklempong yang terdapat di Negeri Sembilan dan talempong di Sumatera Barat, alat muzik berbentuk seperti gong kecil juga terdapat di tempat lain dan dikenali sebagai kyi-waing (Myanmar),Trompong (Bali) dan Kulintang (Filipina).


ALAT-ALAT MUZIK CAKLEMPONG

Bonang


Bonang caklempong yang berbentuk seperti gong atau tetawak kecil diperbuat daripada perunggu atau tembaga berdiameter 16cm, tinggi 8-10 cm. Saiznya sama dengan sebuah piring. Ia juga mempunyai cembol untuk diketuk yang setinggi 2.5cm di tengah-tengahnya. Bonang disusun atas dua baris tali yang telah diikat dalam tepak caklempong. Pada asalnya, caklempong dimainkan mengikut skala pentatonik yang terdiri daripada notasi C, D, E, F dan G, tetapi kini telah dimasukkan kesemua notasi. Penalaan (tuning) boleh dilakukan dengan cara mengetuk permukaan bahagian dalam cembol bagi mendapatkan pic yang tinggi. Penalaan pic yang rendah ialah dengan cara mengetuk permukaan pada bahagian luar cembol.




Penalaan yang dibuat ke atas Bonang

Gereteh

Gereteh terdiri daripada 15 Bonang yang disusun dalam nada C Major satu oktaf, termasuk 7 not pilihan di dalam dua baris selari (Baris 1 mempunyai 8 Bonang dan baris 2 mempunyai 7 Bonang). Gereteh merupakan melodi utama. Terdapat dua set Gereteh di dalam satu set lengkap caklempong.




Tingkah

Tingkah terdiri daripada lapan biji bonang yang bermula dari not E, F, G, A, Bb, B, C dan D. Permainan Tingkah banyak tertumpu kepada pengawalan rentak dan menghasilkan irama mengikut pukulan gendang. Cara mengetuk tingkah adalah dengan cara melalu dan mudah dimainkan.




Saua/Sauwa

Saua juga mempunyai lapan biji bonang dan berbentuk seperti tingkah. Yang membezakan antara keduanya ialah cara ia dimainkan. Saua diketuk mengikut corak irama Ostinato dan bergerak mengikut kord melodi. Corak irama Ostinato yang sesuai hendaklah terlebih dahulu diajarkan kepada pemain Saua. Notasi Caklempong Tingkah dan Saua tidak disediakan, sebaliknya hanya kord blok sahaja disediakan. Notasi untuk Saua bermula dari not E rendah.

Gendang ibu dan anak

Di dalam persembahan caklempong, ada 2 gendang yang digunakan iaitu gendang ibu dan anak. Gendang ibu dan anak mempunyai saiz yang berbeza. Bagi gendang ibu, saiznya adalah 2cm lebih besar daripada gendang anak. Baluh yang berbentuk cembung dan dua muka kulit gendang diperbuat daripada kulit kambing atau lembu yang diikat pada baluh dengan tali. Gendang dipukul pada mukanya dengan tangan oleh dua orang pemain bagi menghasilkan rentak (resultant rhythmic pattern) melalui teknik permainan tingkah. Peranan Gendang Ibu ialah mengawal tempo dengan cara pukulan melalu.




Bangsi


Alat muzik bangsi (berbentuk seperti rekorder bersaiz 17cm) atau serunai, atau pupuik iaitu sejenis alat tiupan jenis pelidah daripada golongan daun kelapa. Bangsi diperbuat daripada buluh dan mempunyai 7 lubang jari untuk menghasilkan 7 skala ton / pic yang berpadanan dengan nada gereteh caklempong. Bangsi boleh ditiup dengan kuat tanpa menaikkan tonnya.




Serunai

Terdiri daripada pupuik gadang yang diperbuat daripada daun kelapa dan papuik tanduk yang diperbuat daripada tanduk kerbau. Ianya memainkan melodi yang sama dengan caklempong gereteh terutamanya dalam lagu yang dihasilkan.



Susunan alat Caklempong

http://worldcaklempong.blogspot.com/


Video-video Caklempong

Video 1 : Renjis-renjis Dipilis
Video 2 : Sogo




Video 1 : Renjis-renjis Dipilis




Video 2 : Sogo



Sebelum kelas berakhir, kami diminta untuk ke bilik tradisional bertujuan untuk memperkenalkan alat-alat muzk Gamelan kepada pelajar subjek Pengayaan Diri khususnya. Kami juga diminta untuk men'demo'kan lagu Timang Burung dan membimbing pelajar-pelajar lain untuk memainkan alat-alat ini. Dari pemerhatian saya, saya dapati keseluruhan dari pelajar subjek Pengayaan diri begitu tertarik dan berminat dengan alat muzik Gamelan ini. Ianya jelas kelihatan dari kesungguhan mereka untuk mempelajari dan bermain alat ini dalam masa yang singkat. Di harap, minat yang ada itu tidak hanya berakhir di sini dan akan terus berkembang kelak. Syabas untuk semua kerana berjaya memainkan lagu Timang Burung.

Sekian, terima kasih.




* Al-Fatihah buat nenda tercinta, Puan Hajjah Zainab bt. Awang yang telah pulang ke Rahmatullah tanggal 15 Ogos 2010.
Teruskan Membaca...

Monday, August 9, 2010

MINGGU 4: JURNAL REFLEKSI




Selamat Sejahtera.


Entri saya pada minggu ke-4 ini adalah refleksi berkenaan dengan Muzik Wayang Kulit. Sebelum saya menghuraikan Muzik Wayang Kulit dengan lebih jauh, ingin saya berkongsi dengan para pembaca tebtang perjalanan kuliah pada minggu ini. Kuliah pada minggu ini bermula agak lewat iaitu lewat 40minit dari masa yang sepatutnya. Ini kerana, pensyarah kami, En. Amran telah membahagikan tajuk-tajuk tugasan yang harus dibentangkan kepada setiap kumpulan. setiap kumpulan haruslah terdiri daripada lima orang. Tajuk yang telah kumpulan saya pilih adalah berkenaan Orkestra Cina Moden. Pengetahuan saya tentang Orkestra Cina Moden ini masih terlalu cetek. Diharap, dengan tugasan yang diberikan ini akan menambah input baru yang berguna untuk dibentangkan nanti. Selepas itu, En. Amran mengedarkan borang kaji selidik yang harus diisi oleh pelajar yang lewat mendaftar kursus ini.

Seterusnya, kelas dimulakan dengan tayangan empat video yang berkaitan dengan 'bayang' seperti yang digunakan dalam wayang kulit. Tujuan En. Amran menayangkan video-video ini adalah untuk kami mengosongkan fikiran yang sedia ada (berkenaan dengan tugasan yang diberikan) untuk lebih fokus kepada pembelajaran dalam kuliah. Ini juga adalah satu tips yang berguna yang boleh kita aplikasikan semasa di sekolah kelak. Video yang ditayangkan amat menarik perhatian saya kerana apa yang ditunjukkan amatlah kreatif dan xmampu dicapai oleh akal biasa. Bayangkan, dengan menggunakan bayang-bayang sahaja, banyak bentuk dapat dihasilkan dan ianya amatlah menarik.

En. Amran ada juga mengajukan soalan berkenaan video yang telah ditayangkan. Soalannya berbunyi seperti berikut:-

'Pada pandangan anda, daripada mana video tersebut dihasilkan.'

Jawapannya sudah tentu ialah bayang-bayang. Konsepnya sama dengan wayang kulit. Yang membezakannya adalah wayang kulit menggunakan patung dan video tersebut menggunakan pergerakan tubuh manusia.

*Di bawah ini adalah satu contoh video yang menggunakan bayang atau shadow yang menggunakan pergerakan tangan.




Bersesuaianlah dengan tajuk kuliah pada minggu ini yang ingin kita kupas berkenaan dengan Wayang Kulit. Apa yang saya tahu, pertunjukkan Wayang Kulit hanya dapat dilihat di negeri Kelantan sahaja. Tetapi, sangkaan saya jauh meleset kerana Wayang Kulit bukan sahaja ada di Kelantan, malah di tempat-tempat lain juga seperti Indonesia, Thailand, Kedah, dan juga Perlis. Jika dilihat dari sudut persembahan pada awal kemunculannya, mungkin terdapat banyak pembaharuan yang berlaku. Termasuklah dari segi ,mutu persembahan, penggunaan alatan canggih, dan sebagainya. En. Amran memfokuskan kuliah pada minggu ini kepada tiga perkara iaitu:-

1. Jenis Wayang Kulit
2. Alat Muzik Wayang Kulit
3. Perbezaan Wayang Kulit





MUZIK WAYANG KULIT

Wayang Kulit adalah satu bentuk teater tradisional kuno Malaysia yang menggunakan prinsip cahaya dan bayang di dalam setiap persembahannya. Bayang-bayang yang terhasil daripada patung-patung kulit di atas kelir yang terdiri dari pelbagai watak methologi dan khayalan dilarikan oleh seorang Dalang. Wayang kulit juga berbentuk teater purba yang dimainkan oleh orkestra tertentu untuk tujuan mengiringi gerak geri wayang. Bukan itu sahaja, wayang kulit juga mengandungi pelbagai repertoire lagu mangikut kehendak cerita yang ingin dipersembahkan. Persembahan wayang kulit selalunya diiringi oleh satu kumpulan muzik paluan atau gamelan serta alat tiupan dan bertali seperti serunai dan rebab.

http://www.kpkk.gov.my/pdf/buku/wayang_kulit.pdf


Ada beberapa komponen penting di dalam Wayang Kulit iaitu seni muzik, hikayat, lakunan, pengetahuan agama, dan seni lukis/ukir. Kompenen pertama ialah seni muzik. Seni muzik wayang kulit amat unik dan memerlukan keahlian khusus. Lebih dari 35 buah lagu mesti dihafal oleh dalang dan panjaknya. Kompenen kedua ialah hikayat. Dalang haruslah mahir dalam hikayat-hikayat. Contohnya bersifat Paramakawi dan Paramasastra. Kompenen ketiga ialah lakunan. Dalang harus pandai melakunkan cerita supaya menarik dalam membawa suasana gembira, takut, garang, kasih sayang, sedih, dan sebagainya. Kompenen keempat ialah pengetahuan agama. Setiap persembahan wayang kulit haruslah mempunyai pengajaran yang bercorak agama. Ianya bertujuan untuk menjadi tauladan dan ikutan kepada masyarakat. Kompenen yang terakhir ialah seni lukis/ukir. Seni lukis/ukir adalah ukiran patung yang dipahat. Sebagai contoh, ukiran yang terdapat pada patung wayang kulit Indonesia dimana ukirannya lebih halus dan teliti serta memiliki watak dan fungsi tertentu.






JENIS DAN ALAT MUZIK WAYANG KULIT

Wayang Kulit Jawa

Wayang Kulit Jawa adalah berasal dari negara Indonesia. Ia juga dikenali sebagai Wayang Purwa yang dipersembahkan oleh orang yang berketurunan Jawa yang menetap di Johor dan Selangor. Wayang kulit ini masih lagi mengekalkan ciri-ciri wayang kulit purwa asli iaitu bertunaskan epik Ramayana dan Mahabrata. Persembahan wayang kulit ini diiringi muzik gamelan Jawa yang terdiri daripada pemuzik dan penyanyi.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita wayang kulit ini adalah berkisar tentang cerita Pendawa Jawa yang diambil dari epik Mahabharata India. Patung-patung wayang kulit Jawa adalah menyerupai patung wayang kulit Kelantan. Tetapi, perbezaan yang ketara pada patung wayang kulit ini adalah dari segi sendi patung yang kedua-duanya dapat bergerak. Bukan itu sahaja, bentuk mata juga adalah berlainan dimana bagi watak pahlawan, matanya berbentuk mata Jaitan. Manakala untuk watak jahat dan watak pertapa, masing-masing memiliki mata berbentuk mata pepelangan dan mata prebes. Dari segi bahasa dan dialek pula, wayang kulit Jawa menggunakan bahasa Jawa di dalam setiap persembahannya. Namun, dialek Melayu tempatan juga tidak dilupakan dan ianya diselitkan dalam dialog cerita.



Patung-patung Wayang Kulit Jawa


Alat Muzik

Di dalam persembahan Wayang Kulit Jawa, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori membranofon, iaitu khendang (gendang) dan dari kategori idiofon iaitu zailofon (gambang), metalofon gangsa (saron, demong, slantem, dan gender), gong-gong (kempul, ageng, dan suwukan).



Pemuzik dalam persembahan Wayang Kulit Jawa






Wayang Gedek

Wayang Gedek berasal dari negara Thailand. Kebanyakan persembahan Wayang Gedek dimainkan di negeri-negeri sebelah utara Malaysia terutamanya di Kedah dan Perlis. Menerima pengaruh dari Siam iaitu permainan wayang kulit yang dinamakan Nang Thalung, iaitu versi asalnya yang merupakan seni persembahan tradisional berasaskan bayang yang agak popular di Thailand Selatan.Ceritanya adalah berkisar epik Ramayana - Ramakien yang didominan dengan pengaruh dari Siam. Tidak hairanlah di dalam persembahannya, bahasa campuran Thai dan tempatan digunakan.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita Wayang Gedek ini mempunyai persamaan dengan Nang Thalung. Tetapi kini, ianya lebih berunsurkan mengenai kehidupan sekeliling dan babak-babak cerita yang popular. Patung-patung bagi Wayang Gedek adalah bersaiz kecil. Ia mempunyai sendi yang hanya boleh digerakkan sebelah sendi sahaja. Muka patung Wayang Gedek diukir menghadap ke hadapan. Bukan itu sahaja, pengaruh Nang Thalung juga ditunjukkan dari segi ukiran patung, pakaian, perhiasan, dan sebagainya. Dari segi pemakaian, patung Wayang Gedek ini bercirikan moden seperti perempuan yang berkebaya, orang India dan Melayu serta patung dari epik Ramayana. Dari segi bahasa, Wayang Gedek menggunakan dialek Melayu Kedah dan loghat Siam di dalam setiap persembahannya. Dua watak utama dalam Wayang Gedek ialah Etong dan Ekau.



Watak-watak dalam Wayang Gedek


Alat Muzik

Di dalam persembahan Wayang Gedek, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori kordofon iaitu Saw Oo dan Saw Duang, sejenis alat muzik yang digesek. Ianya juga menggunakan alat muzik dari kategori membranofon iaitu klog that (geduk), dan thon (gedombak). Alat muzik seterusnya adalah dari kategori aerofon dan idiofon iaitu Pi Jawa (shawm) dan alat muzik simbal (ching) dan gong chime (mong). Lain-lain alat yang terlibat adalah serunai (aerofon), canang dan kesi.



Pi Jawa (Shawm)






Wayang Kulit Melayu
(Wayang Jawa)


Wayang Kulit Melayu (Wayang Jawa) berasal dari Kedah dan Kelantan. Ianya tercetus pada abad 19 atau 20 yang berkembang di bawah naungan Raja bagi menghiburkan para-para bangsawan pada masa itu di istana Patani (epos Mahabrata). Wayang kulit ini juga banyak dipengaruhi oleh Wayang Purwa dari negara Indonesia. Sehingga kini, wayang kulit Melayu ini masih lagi popular dan dimainkan di Kampung Chicha, Kelantan.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita wayang kulit ini juga sama dengan cerita Wayang Kulit Jawa dimana ianya juga berkisar tentang cerita dari epik Mahabharata, terutamanya cerita Pendawa Lima. Selain itu, ceritanya juga banyak dipengaruhi oleh cerita-cerita Panji. Sama seperti patung dalam Wayang Purwo, patung Wayang Kulit Melayu juga mempunyai sendi yang boleh digerak kedua belah. Untuk mengenalpasti bentuk patung ini amat mudah iaitu hanya memerhatikan kedudukan kepala patung. Biasanya, patung yang berwatak baik menundukkan kepalanya ke bawah serta tubuhnya adalah bersaiz kecil. Manakala patung yang berwatak jahat, kasar, dan sombong pula biasanya memiliki hidung yang besar dan mendongak ke atas. Bentuk patung Wayang Kulit Melayu adalah mengikut stail Pulau Jawa. dari segi penggunaan bahasa pula, Wayang Kulit Melayu menggunakan bahasa Jawa selain dialek Melayu tempatan diselitkan juga.


Patung berwatak baik dan jahat


Alat Muzik

Di dalam persembahan Wayang Kulit Melayu, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori kordofon (rebab dua tali), membranofon (gendang ibu dan anak seperti dalam wayang kulit Kelantan), dan idiofon (mong, canang, kesi, dan gong). Mong adalah bonang dimana talinya diapungkan bagi mengeluarkan gema.


Rebab dua tali





Wayang Kulit Kelantan

Wayang Kulit Kelantan adalah sebuah teater rakyat yang sangat popular di sana pada zaman lalu. Oleh kerana sesuatu hiburan sukar memasuki negeri Kelantan, wayang kulit ini menjadi sambutan dan diterima baik di sana. Wayang kulit Kelantan masih lagi mengekalkan epik Ramayana iaitu cerita Maharaja Rawana (Seri Rama, Laksamana, Siti Dewi, Rawana, dan Hanuman Kera). Cerita-cerita yang sering dipersembahkan adalah cerita-cerita Melayu, Panji, dan tempatan. Kelainan yang terdapat dalam wayang kulit Kelantan adalah adanya watak peran ataupun lawak yang digelar Pak Dogol dan Wak Long. Sebenarnya, watak peran kini semakin banyak seperti Wak Yoh, Said dan sebagainya.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita Wayang Kulit Kelantan adalah berkisar tentang cerita Hikayat Seri Rama yang disadur dari himpunan epik Ramayana (India). Ukiran yang terdapat pada patung wayang kulit ini mempunyai banyak persamaan dengan patung-patung Patani. Ianya diukir berbentuk mengiring. Ianya juga diukir berdiri di atas kenderaan. Sendi patung ini hanya boleh digerakkan sebelah sahaja iaitu pada bahagian hadapan. Tangan yang dapat digerakkan itu turut memegang senjata atau alat kebesaran lain. Bagi mempamerkan pengaruh Patani, dialek Melayu Kelantan dijadikan bahasa pengantar di dalam persembahan teater ini.




Alat Muzik

Di dalam persembahan wayang kulit Kelantan, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori membranofon (geduk, gendang, dan gedombak), aerofon (serunai yang mempunyai dua pic), dan idiofon (canang, kesi, dan tetawak).



Serunai dan Tetawak





Setelah selesai mempelajari bab ini, dapatlah saya menyatakan persamaan dan perbezaan yang terdapat di dalam setiap wayang kulit tersebut. Perbezaan dan persamaan adalah seperti berikut:-






Selesai sudah topik pada hari ini, banyak perkara baru telah saya pelajari. Tetapi, pernahkan kita terfikir sampai bilakah Wayang Kulit mampu bertahan? Sama-samalah kita menjaga kesenian dan aset warisan budaya kita agar ianya tidak pupus dan tenggelam mengikut arus zaman. Renung-renungkanlah....





Teruskan Membaca...
 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 SURIANI Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template