Saturday, July 31, 2010

MINGGU 3: JURNAL REFLEKSI

Assalamua'laikum dan Selamat Sejahtera.

Terlalu cepat masa berlalu dan sekarang kita telah sampai kepada posting untuk minggu ketiga. 'Content' di dalam kursus ini semakin menarik dan pastinya saya dan semua rakan-rakan semakin seronok untuk mengikuti kursus ini. Nasiblah kepada mereka yang tidak hadir ke kuliah ini ye?? Baiklah, pada minggu ketiga ini, kami semua telah didedahkan kepada kaedah klasifikasi muzik tradisional, kategori muzik tradisional, dan ciri-ciri muzik tradisional.

Apakah perspektif adaptasi dan idiosinkretik? Manurut penjelasan yang diberikan oleh En. Amran, adaptional atau penyesuaian juga dikenali sebagai berorganik. Jika dilihat dari sudut istilah berorganik itu sendiri, ia membawa erti benda hidup. Untuk dikaitkan di dalam kursus ini, benda hidup itu bukanlah bakteria ataupun manusia. Benda hidup yang dimaksudkan adalah muzik. Ya, muzik itulah suatu benda hidup yang boleh dikatakan tidak semua orang tahu dan merasainya. Pernahkan kita terfikir,kenapakah muzik dapat berkembang luas sehingga mempengarui sesuatu budaya yang terdapat di seluruh dunia? Inilah yang dikatakan muzik itu hidup. Walaupun perkembangan muzik meliputi hingga ke seluruh dunia, namun, ia tidak dapat lari dari memiliki persamaan mengikiu budaya masing-masing. Mungkin yang membezakan sesuatu muzik itu dari segi alat muzik yang digunakan, bila dipersembahkan, dan sebagainya.

Salah satu muzik yang diketengahkan di dalam kuliah pada kali ini adalah muzik ghazal. Seperti yang kita tahu, ghazal berasal dari tradisi muzik Arab. Tetapi, bila ianya sampai ke sini, telah berlaku banyak perubahan dan juga perbezaan dari segi cara penyampaian, alat muzik yang dimainkan, tarian dan sebagainya. Ghazal ini terbahagi pula kepada beberapa negeri seperti di Johor dan Penang. Apa yang menarik minat saya, En. Amran ada mengatakan bahawa penyanyi bagi sesebuah lagu ghazal itu dipanggil USTAZ. Sesuatu yang menarik, bukan? Panggil USTAZ itu adalah panggilan yang merujuk kepada 'guru'. Selepas ini, jangan pula ada yang mengatakan USTAZ naik ke pentas untuk menyanyi ghazal ya?

Pernahkah kamu semua mendengar apakah idiosyncratic? Idiosyncratic merujuk gaya atau cara tersendiri dan sulit. Ini bermaksud, sesuatu alat muzik itu masih lagi sama dan ianya berbeza mubgkin dari segi bahan yang digunakan dan sebagainya. Sebagai contoh, alat muzik gambus dan alat muzik gambus hadramaut.

Seperti yang diterangkan oleh En. Amran, budaya muzik Cina, India dan Eropah mempunyai sistem penyusunan alat muzik yang telah diklasifikasi kepada tiga iaitu perkusi (percussion), bertali(strings), dan tiupan (wind). Bagi alat tiupan (wind), ia terbahagi pula kepada dua bahagian iaitu tiup kayu (woodwind) brass.

Kuliah seterusnya adalah berkaitan ciri-ciri utama muzik tradisional. Ianya terbahagi kepada dua iaitu tradisi kecil dan tradisi besar. Muzik tradisi kecil adalah muuzik tradisional budaya rakyat. Biasanya dipersembahkan semasa meraikan sesuatu acara keramaian yang rata-ratanya dihadiri oleh orang kampung atau rakyat biasa. Berlainan pula dengan muzik tradisi besar. Ianya adalah muzik budaya klasik atau istana. Muzik ini dipersembahkan dalam acara-acara besar yang melibatkan orang-orang istana dan kenamaan. Muzik tradisi Malaysia ini juga terbahagi kepada empat kategori iaitu muzik rakyat, muzik klasik, muzik sinkretik,dan muzik kontemp. Muzik rakyat adalah muzik yang tidak pernah berubah dan melibatkan kaedah peniruan (role method). Muzik ini juga mengaitkan unsur-unsur animisme di dalamnya seperti wayang kulit dan kuda kepang. Ia didominasi oleh golongan petani dan orang biasa. Muzik klasik pula menjadi asas kepada sejarah dan teorinya juga agak kukuh. Ianya terbentuk dalam transmisi intelek dan bersistematik. Muzik seperti gamelan dan nobat ini melibatkan orang-orang bandar dan istana. Muzik seterusnya adalah muzik sinkretik iaitu muzik ghazal, asli dan dondang sayang. Muzik ini menggabungkan muzik vokal dan juga tarian secara serentak. Ia juga adalah gabungan antara muzik rakyat dan juga muzik klasik yang telah menjadi sebuah budaya di bandar dan di desa. Kategori muzik yang terakhir adalah muzik kontemp. Ianya bercirikan muzik barat yang digubah leh pemuzik popular. Ia juga mempunyai sistem notasi yang bersitematik. Walaubagaimanapun, muzik ini tidak dapat bertahan lama kerana ianya akan berubah dalam jangkamasa yang singkat sahaja.


Terdapat enam ciri muzik tradisional Malaysia iaitu bentuk seni lakun utama, bentuk tarian utama, ensembel genderang, vokal dan instrumental solo, ensembel sosial popular, dan ensembel-ensembel lain. Muzik bentuk seni lakun utama adalah seperti persembahan Mak Yong, Mek Mulong, Wayang Kulit. Muzik ini bercirikan teater dan muzik wilayah,menjadikan perkusi sebagai alat muzik yang utama di dalam persembahannya. Apa yang menarik minat saya di sini adalah persembahan mek mulong yang sebelum ini tidak pernah saya ketahui. Sedikit maklumat berkaitan Mek Mulong, ianya berasal dari Ligor, Siam dan diperkenalkan di negeri Kedah ketika. Selepas berlakunya persengketaan di antara Kedah dan Siam, persembahan ini menjadi semakin terkenal di setiap pelusuk negeri. Inginkan maklumat yang lebih lanjut berkenaan Mek Mulong, bolehlah klik di sini: http://ms.wikipedia.org/wiki/Mek_Mulung . Ciri yang kedua adalah muzik bentuk tarian utama. Muzik ini adalah tradisi muzik yang mengiringi tarian seperti tarian gamelan, zapin, sumazau,ngajat, dan sebagainya. Ciri yang ketiga pula adalah ensembel genderang yang mengiringi muzik bentuk tarian utama seperti kompang, hadrah, rodat, caklempong, dan sebagainya. Ciri keempat adalah vokal dan instrumental solo. Ianya juga adalah sebuah sastera secara lisan yang dipersembah dalam bentuk nyanyian. Muzik ini melibatkan seluruh aspek masyarakat. Ianya banyak dipersembahkan untuk meraikan anak yang baru lahir, sosiolisasi, dan sebagainya. Contoh vokal adalah zikir, lagu menyambut tetamu (Kayan), Pantun (Kenyah), Wa (berbentuk cerita-Kaum Kajang), Kui (Kisah penanaman padi), Timang (Iban),dan sebagainya. Ciri kelima adalah ensembel sosial popular yang dipersembahkan untuk tujuan hiburan, keramaian dan majlis perayaan. Muzik ini merupakan cantuman unsur muzik tempatan dengan unsur muzik budaya luar seperti yang terdapat dalam Ronggeng, Dondang Sayang, Keroncong, dan sebagainya. Ciri terakhir pula adalah bentuk muzik lain. Ianya belum lagi dianalisis secara mendalam. Muzik ini mempunyai pelbagai lagi genre muzik seperti jiduran berundai (Kedah) dan barongan dan bongai(N.sembilan). Bentuk Seni Lakonnya adalah seperti Rodat, Hadrah, Ghazal,Tok Slampit, Awang Batil, dan Jubang Linggang.

Secara kesimpulannya, klasifikasi, kategori, dan ciri-ciri muzik tradisional Malaysia amat luas sekali. Oleh itu, saya perlu memperbanyakkan pembacaan dan carian berkenaannya memandangkan banyak yang dipelajari di dalam kuliah yang tidak pernah saya ketahui dan terokai sebelum ini. Saya harap, dengan maklumat yang diberikan oleh En. Amran dan pengetahuan yang diambil dari sumber internet dan lain-lain dapat membantu saya dan kawan-kawan untuk lebih menerokai muzik tradisional negara sendiri. Sesungguhnya, muzik itu punyai 1001 kisah disebaliknya.

Sekian, terima kasih.
Teruskan Membaca...

Tuesday, July 27, 2010

MINGGU 2: JURNAL REFLEKSI

Assalamua'laikum dan salam sejahtera.

Kuliah pada hari Rabu (21 Julai 2010), adalah kuliah kedua yang diadakan pada minggu kedua semester ini. Keadaan kuliah pada minggu ini agak kurang selesa kerana ianya diadakan di makmal komputer. Dengan ruang yang sempit dan komputer yang terhad, sudah tentu tidak mencukupi untuk menampung kami pelajar seramai 30 orang dalam satu masa. Tetapi, ianya tidak sekali mematahkan semangat kami untuk menuntut ilmu yang diajar oleh En. Amran.

Pada minggu ini, kami telah diterangkan mengenai pengenalan yang menjadi asas kepada kursus SMP2252. Di dalam topik ini, beliau telah menekankan lima elemen penting iaitu soundscape, budaya muzik, sejarah, kategori alat muzik dan konsep/struktur. Elemen pertama adalah berkaitan 'soundscape'. Secara jujurnya, saya tidak pernah mendengar dan mengerti apakah maksud 'soundscape' sebelum ini. Menurut En. Amran, Murray Schafer (1967) mentafsirkan 'sound' sebagai bunyi atau suara. Manakala 'scape', beliau mentafsirkan sebagai pemandangan. Maka, 'soundscape' adalah membawa maksud pemandangan bunyi yang merujuk kepada bagaimana karektor bunyi mengambil tempat dalam konteks lingkungan suara. Selepas itu, kami diperdengarkan pula satu rakaman. En. Amran meminta kami untuk membezakan antara bunyi paling jelas, merdu, jauh, dan selesa didengar.

Seterusnya, En. Amran meneruskan kuliah dengan memberi penerangan mengenai elemen kedua yang menjadi asas kepada kursus ini iaitu budaya muzik. Budaya muzik merangkumi tiga cabang penting iaitu komuniti, daerah, dan juga negara. Sebelum ini, saya tidak begitu faham dan mengambil tahu apa itu budaya muzik. Budaya muzik membawa erti penglibatan secara keseluruhan yang berkaitan dengan muzik. Sebagai contoh, masyarakat yang berlainan etnik mempunyai budaya yang berbeza. Budaya itu sendiri merujuk kepada 'The Way of Life' iaitu bagaimana cara atau perjalanan hidup sesebuah masyarakat yang sering diturunkan dari generasi ke generasi. Pada pendapat saya, budaya muzik mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan masyarakat. sebagai contoh, kita dapat melihat berbagai kaum yang terdapat di Malaysia yang mengamalkan budaya muzik yang berlainan. Menurut En. Amran lagi, muzik membawa maksud apa sahaja yang boleh didengar tetapi ia dicipta dalam pelbagai cara oleh manusia.

Di sini, ingin saya kongsikan salah satu contoh budaya muzik di Kelantan, tempat kelahairan saya. Selain wayang kulit dan dikir barat, Kelantan juga terkenal dengan permainan 'Main Puteri'. Main Puteri dianggotai oleh dua watak utama iaitu Tuan Puteri dan Tok Minduk yang bermain rebab dan diiringi oleh paluan gendang ibu dan anak. Ketika Tuan Puteri dalam keadaan tidak sedarkan diri, semangat halus akan meresap ke dalam tubuh Tuan Puteri dan Tok Minduk akan menyoal makhluk hakus tersebut untuk memastikan punca penyakit. Main Puteri akan dimainkan selama satu hingga tiga malam untuk tujuan mengubati penyakit yang disebabkan rasukan makhluk halus, hilang semangat, ketidakseimbangan tenaga dalaman, dan juga gangguan angin. Main Puteri diiringi oleh peralatan muzik yang sama dengan Mak Yong seperti rebab, gendang dua kepala, dan tetawak.




Permainan Main Puteri

Sesungguhnya, sejarah muzik tradisional di Malaysia sangatlah menarik. Ianya merangkumi beberapa negara seperti Malaysia, Indonesia, sebahagian Thailand, Kampuchea, dan Filiphina yang telah dilihat dari sudut dunia Melayu lama. Antara muzik-muzik Melayu yang dipelajari pada minggu ini adalah dabus, rodat, kuda kepang, dan hadrah. Sebelum ini, kami banyak diberi pendedahan berkaitan sejarah muzik barat. Jadi, penglibatan kami di dalam kursus ini tidak sia-sia sama sekali. Kami dapat menambah pengetahuan yang sedia ada dan juga belajar banyak sejarah berkaitan muzik tradisional melayu. Sebagai contoh, jika sebelum ini, saya hanya mengetahui kuda kepang hanyalah sejenis tarian semata-mata. Tetapi kini, barulah saya tahu bahawa kuda kepang juga adalah salah satu tarian yang mempunyai unsur-unsur spiritual. En. Amran ada menayangkan video berkaitan kuda kepang ini. Pertama kali melihat tarian kuda kepang yang berunsurkan spiritual, saya begitu teruja dan ingin sekali mengetahui mengenainya dengan lebih mendalam lagi.

Kemudian, kuliah diteruskan lagi berkenaan elemen ketiga iaitu kategori muzik. Pada semester pertama, di dalam kursus Music Apreciation, kami telahpun mempelajari kategori alat muzik ini. Jadi, ianya tidak menimbulkan masalah untuk kami memahami apakah alat muzik yang terkandung di dalam kategori-kategori ini. Terdapat empat kategori alat muzik iaitu idiofon, kordofon, membranofon, dan aerofon.

Idiofon membawa maksud alat muzik yang menghasilkan bunyi daripada tindakbalas rangkanya yang bergema seperti saron dan bonang.


Bonang


Kodrofon pula membawa maksud alat muzik yang mengeluarkan bunyi dengan getaran pada tali seperti rebab, gitar, violin, cello, dan sebagainya.

Violin


Membranofon pula membawa maksud alat muzik yang menghasilkan bunyi daripada kulit yang diregangkan atau dipalu seperti gendang dan kompang.

Gendang


Dan akhir sekali adalah aerofon yang membawa maksud alat muzik yang menghasilkan bunyi daripada lubang udara seperti seruling dan flute.

Seruling

Seterusnya, elemen terakhir yang dipelajari adalah berkenaan struktur atau konsep muzik. Ianya merangkumi enam ciri-ciri penting iaitu melodi, ritma atau meter, harmoni, bentuk atau form, notasi, dan ekspresi. Sedikit kekeliruan berlaku dalam memahami istilah-istilah yang digunapakai di dalam kursus ini memandangkan sebelum ini, kami lebih terdedah kepda istilah-istilah Bahasa Inggeris walaupun maksudnya adalah sama. Tetapi, masalah ini kami dapat atasi dengan segera atas bantuan En. Amran. Walauapapun, kami dapat mempelajari banyak perkara baru selain dapat menambah ilmu pengetahuan yang sedia ada.

Akhir sekali, setelah mendapat banyak maklumat baru dan menarik di dalam kursus Muzik Tradisional Malaysia, rasa ingin tahu yang mendalam di dalam diri begitu membuak-buak. Ianya menjadikan saya tidak sabar-sabar lagi untuk mengikuti kuliah yang seterusnya. Harapan saya agar saya dan kawan-kawan terutamanya dari fakulti lain, akan dapat mengikuti kursus ini dengan seronok dan mendalam di bawah tunjuk ajar En. Amran.

Sekian, terima kasih.















Teruskan Membaca...
 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 SURIANI Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template