Monday, August 9, 2010

MINGGU 4: JURNAL REFLEKSI




Selamat Sejahtera.


Entri saya pada minggu ke-4 ini adalah refleksi berkenaan dengan Muzik Wayang Kulit. Sebelum saya menghuraikan Muzik Wayang Kulit dengan lebih jauh, ingin saya berkongsi dengan para pembaca tebtang perjalanan kuliah pada minggu ini. Kuliah pada minggu ini bermula agak lewat iaitu lewat 40minit dari masa yang sepatutnya. Ini kerana, pensyarah kami, En. Amran telah membahagikan tajuk-tajuk tugasan yang harus dibentangkan kepada setiap kumpulan. setiap kumpulan haruslah terdiri daripada lima orang. Tajuk yang telah kumpulan saya pilih adalah berkenaan Orkestra Cina Moden. Pengetahuan saya tentang Orkestra Cina Moden ini masih terlalu cetek. Diharap, dengan tugasan yang diberikan ini akan menambah input baru yang berguna untuk dibentangkan nanti. Selepas itu, En. Amran mengedarkan borang kaji selidik yang harus diisi oleh pelajar yang lewat mendaftar kursus ini.

Seterusnya, kelas dimulakan dengan tayangan empat video yang berkaitan dengan 'bayang' seperti yang digunakan dalam wayang kulit. Tujuan En. Amran menayangkan video-video ini adalah untuk kami mengosongkan fikiran yang sedia ada (berkenaan dengan tugasan yang diberikan) untuk lebih fokus kepada pembelajaran dalam kuliah. Ini juga adalah satu tips yang berguna yang boleh kita aplikasikan semasa di sekolah kelak. Video yang ditayangkan amat menarik perhatian saya kerana apa yang ditunjukkan amatlah kreatif dan xmampu dicapai oleh akal biasa. Bayangkan, dengan menggunakan bayang-bayang sahaja, banyak bentuk dapat dihasilkan dan ianya amatlah menarik.

En. Amran ada juga mengajukan soalan berkenaan video yang telah ditayangkan. Soalannya berbunyi seperti berikut:-

'Pada pandangan anda, daripada mana video tersebut dihasilkan.'

Jawapannya sudah tentu ialah bayang-bayang. Konsepnya sama dengan wayang kulit. Yang membezakannya adalah wayang kulit menggunakan patung dan video tersebut menggunakan pergerakan tubuh manusia.

*Di bawah ini adalah satu contoh video yang menggunakan bayang atau shadow yang menggunakan pergerakan tangan.




Bersesuaianlah dengan tajuk kuliah pada minggu ini yang ingin kita kupas berkenaan dengan Wayang Kulit. Apa yang saya tahu, pertunjukkan Wayang Kulit hanya dapat dilihat di negeri Kelantan sahaja. Tetapi, sangkaan saya jauh meleset kerana Wayang Kulit bukan sahaja ada di Kelantan, malah di tempat-tempat lain juga seperti Indonesia, Thailand, Kedah, dan juga Perlis. Jika dilihat dari sudut persembahan pada awal kemunculannya, mungkin terdapat banyak pembaharuan yang berlaku. Termasuklah dari segi ,mutu persembahan, penggunaan alatan canggih, dan sebagainya. En. Amran memfokuskan kuliah pada minggu ini kepada tiga perkara iaitu:-

1. Jenis Wayang Kulit
2. Alat Muzik Wayang Kulit
3. Perbezaan Wayang Kulit





MUZIK WAYANG KULIT

Wayang Kulit adalah satu bentuk teater tradisional kuno Malaysia yang menggunakan prinsip cahaya dan bayang di dalam setiap persembahannya. Bayang-bayang yang terhasil daripada patung-patung kulit di atas kelir yang terdiri dari pelbagai watak methologi dan khayalan dilarikan oleh seorang Dalang. Wayang kulit juga berbentuk teater purba yang dimainkan oleh orkestra tertentu untuk tujuan mengiringi gerak geri wayang. Bukan itu sahaja, wayang kulit juga mengandungi pelbagai repertoire lagu mangikut kehendak cerita yang ingin dipersembahkan. Persembahan wayang kulit selalunya diiringi oleh satu kumpulan muzik paluan atau gamelan serta alat tiupan dan bertali seperti serunai dan rebab.

http://www.kpkk.gov.my/pdf/buku/wayang_kulit.pdf


Ada beberapa komponen penting di dalam Wayang Kulit iaitu seni muzik, hikayat, lakunan, pengetahuan agama, dan seni lukis/ukir. Kompenen pertama ialah seni muzik. Seni muzik wayang kulit amat unik dan memerlukan keahlian khusus. Lebih dari 35 buah lagu mesti dihafal oleh dalang dan panjaknya. Kompenen kedua ialah hikayat. Dalang haruslah mahir dalam hikayat-hikayat. Contohnya bersifat Paramakawi dan Paramasastra. Kompenen ketiga ialah lakunan. Dalang harus pandai melakunkan cerita supaya menarik dalam membawa suasana gembira, takut, garang, kasih sayang, sedih, dan sebagainya. Kompenen keempat ialah pengetahuan agama. Setiap persembahan wayang kulit haruslah mempunyai pengajaran yang bercorak agama. Ianya bertujuan untuk menjadi tauladan dan ikutan kepada masyarakat. Kompenen yang terakhir ialah seni lukis/ukir. Seni lukis/ukir adalah ukiran patung yang dipahat. Sebagai contoh, ukiran yang terdapat pada patung wayang kulit Indonesia dimana ukirannya lebih halus dan teliti serta memiliki watak dan fungsi tertentu.






JENIS DAN ALAT MUZIK WAYANG KULIT

Wayang Kulit Jawa

Wayang Kulit Jawa adalah berasal dari negara Indonesia. Ia juga dikenali sebagai Wayang Purwa yang dipersembahkan oleh orang yang berketurunan Jawa yang menetap di Johor dan Selangor. Wayang kulit ini masih lagi mengekalkan ciri-ciri wayang kulit purwa asli iaitu bertunaskan epik Ramayana dan Mahabrata. Persembahan wayang kulit ini diiringi muzik gamelan Jawa yang terdiri daripada pemuzik dan penyanyi.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita wayang kulit ini adalah berkisar tentang cerita Pendawa Jawa yang diambil dari epik Mahabharata India. Patung-patung wayang kulit Jawa adalah menyerupai patung wayang kulit Kelantan. Tetapi, perbezaan yang ketara pada patung wayang kulit ini adalah dari segi sendi patung yang kedua-duanya dapat bergerak. Bukan itu sahaja, bentuk mata juga adalah berlainan dimana bagi watak pahlawan, matanya berbentuk mata Jaitan. Manakala untuk watak jahat dan watak pertapa, masing-masing memiliki mata berbentuk mata pepelangan dan mata prebes. Dari segi bahasa dan dialek pula, wayang kulit Jawa menggunakan bahasa Jawa di dalam setiap persembahannya. Namun, dialek Melayu tempatan juga tidak dilupakan dan ianya diselitkan dalam dialog cerita.



Patung-patung Wayang Kulit Jawa


Alat Muzik

Di dalam persembahan Wayang Kulit Jawa, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori membranofon, iaitu khendang (gendang) dan dari kategori idiofon iaitu zailofon (gambang), metalofon gangsa (saron, demong, slantem, dan gender), gong-gong (kempul, ageng, dan suwukan).



Pemuzik dalam persembahan Wayang Kulit Jawa






Wayang Gedek

Wayang Gedek berasal dari negara Thailand. Kebanyakan persembahan Wayang Gedek dimainkan di negeri-negeri sebelah utara Malaysia terutamanya di Kedah dan Perlis. Menerima pengaruh dari Siam iaitu permainan wayang kulit yang dinamakan Nang Thalung, iaitu versi asalnya yang merupakan seni persembahan tradisional berasaskan bayang yang agak popular di Thailand Selatan.Ceritanya adalah berkisar epik Ramayana - Ramakien yang didominan dengan pengaruh dari Siam. Tidak hairanlah di dalam persembahannya, bahasa campuran Thai dan tempatan digunakan.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita Wayang Gedek ini mempunyai persamaan dengan Nang Thalung. Tetapi kini, ianya lebih berunsurkan mengenai kehidupan sekeliling dan babak-babak cerita yang popular. Patung-patung bagi Wayang Gedek adalah bersaiz kecil. Ia mempunyai sendi yang hanya boleh digerakkan sebelah sendi sahaja. Muka patung Wayang Gedek diukir menghadap ke hadapan. Bukan itu sahaja, pengaruh Nang Thalung juga ditunjukkan dari segi ukiran patung, pakaian, perhiasan, dan sebagainya. Dari segi pemakaian, patung Wayang Gedek ini bercirikan moden seperti perempuan yang berkebaya, orang India dan Melayu serta patung dari epik Ramayana. Dari segi bahasa, Wayang Gedek menggunakan dialek Melayu Kedah dan loghat Siam di dalam setiap persembahannya. Dua watak utama dalam Wayang Gedek ialah Etong dan Ekau.



Watak-watak dalam Wayang Gedek


Alat Muzik

Di dalam persembahan Wayang Gedek, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori kordofon iaitu Saw Oo dan Saw Duang, sejenis alat muzik yang digesek. Ianya juga menggunakan alat muzik dari kategori membranofon iaitu klog that (geduk), dan thon (gedombak). Alat muzik seterusnya adalah dari kategori aerofon dan idiofon iaitu Pi Jawa (shawm) dan alat muzik simbal (ching) dan gong chime (mong). Lain-lain alat yang terlibat adalah serunai (aerofon), canang dan kesi.



Pi Jawa (Shawm)






Wayang Kulit Melayu
(Wayang Jawa)


Wayang Kulit Melayu (Wayang Jawa) berasal dari Kedah dan Kelantan. Ianya tercetus pada abad 19 atau 20 yang berkembang di bawah naungan Raja bagi menghiburkan para-para bangsawan pada masa itu di istana Patani (epos Mahabrata). Wayang kulit ini juga banyak dipengaruhi oleh Wayang Purwa dari negara Indonesia. Sehingga kini, wayang kulit Melayu ini masih lagi popular dan dimainkan di Kampung Chicha, Kelantan.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita wayang kulit ini juga sama dengan cerita Wayang Kulit Jawa dimana ianya juga berkisar tentang cerita dari epik Mahabharata, terutamanya cerita Pendawa Lima. Selain itu, ceritanya juga banyak dipengaruhi oleh cerita-cerita Panji. Sama seperti patung dalam Wayang Purwo, patung Wayang Kulit Melayu juga mempunyai sendi yang boleh digerak kedua belah. Untuk mengenalpasti bentuk patung ini amat mudah iaitu hanya memerhatikan kedudukan kepala patung. Biasanya, patung yang berwatak baik menundukkan kepalanya ke bawah serta tubuhnya adalah bersaiz kecil. Manakala patung yang berwatak jahat, kasar, dan sombong pula biasanya memiliki hidung yang besar dan mendongak ke atas. Bentuk patung Wayang Kulit Melayu adalah mengikut stail Pulau Jawa. dari segi penggunaan bahasa pula, Wayang Kulit Melayu menggunakan bahasa Jawa selain dialek Melayu tempatan diselitkan juga.


Patung berwatak baik dan jahat


Alat Muzik

Di dalam persembahan Wayang Kulit Melayu, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori kordofon (rebab dua tali), membranofon (gendang ibu dan anak seperti dalam wayang kulit Kelantan), dan idiofon (mong, canang, kesi, dan gong). Mong adalah bonang dimana talinya diapungkan bagi mengeluarkan gema.


Rebab dua tali





Wayang Kulit Kelantan

Wayang Kulit Kelantan adalah sebuah teater rakyat yang sangat popular di sana pada zaman lalu. Oleh kerana sesuatu hiburan sukar memasuki negeri Kelantan, wayang kulit ini menjadi sambutan dan diterima baik di sana. Wayang kulit Kelantan masih lagi mengekalkan epik Ramayana iaitu cerita Maharaja Rawana (Seri Rama, Laksamana, Siti Dewi, Rawana, dan Hanuman Kera). Cerita-cerita yang sering dipersembahkan adalah cerita-cerita Melayu, Panji, dan tempatan. Kelainan yang terdapat dalam wayang kulit Kelantan adalah adanya watak peran ataupun lawak yang digelar Pak Dogol dan Wak Long. Sebenarnya, watak peran kini semakin banyak seperti Wak Yoh, Said dan sebagainya.




Isi cerita, patung-patung, dan bahasa

Cerita Wayang Kulit Kelantan adalah berkisar tentang cerita Hikayat Seri Rama yang disadur dari himpunan epik Ramayana (India). Ukiran yang terdapat pada patung wayang kulit ini mempunyai banyak persamaan dengan patung-patung Patani. Ianya diukir berbentuk mengiring. Ianya juga diukir berdiri di atas kenderaan. Sendi patung ini hanya boleh digerakkan sebelah sahaja iaitu pada bahagian hadapan. Tangan yang dapat digerakkan itu turut memegang senjata atau alat kebesaran lain. Bagi mempamerkan pengaruh Patani, dialek Melayu Kelantan dijadikan bahasa pengantar di dalam persembahan teater ini.




Alat Muzik

Di dalam persembahan wayang kulit Kelantan, alat muzik yang digunakan adalah dari kategori membranofon (geduk, gendang, dan gedombak), aerofon (serunai yang mempunyai dua pic), dan idiofon (canang, kesi, dan tetawak).



Serunai dan Tetawak





Setelah selesai mempelajari bab ini, dapatlah saya menyatakan persamaan dan perbezaan yang terdapat di dalam setiap wayang kulit tersebut. Perbezaan dan persamaan adalah seperti berikut:-






Selesai sudah topik pada hari ini, banyak perkara baru telah saya pelajari. Tetapi, pernahkan kita terfikir sampai bilakah Wayang Kulit mampu bertahan? Sama-samalah kita menjaga kesenian dan aset warisan budaya kita agar ianya tidak pupus dan tenggelam mengikut arus zaman. Renung-renungkanlah....





0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 SURIANI Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template